reklama

Máme ještě z přicházející katastrofy východisko? Chceme pokračovat v civilizaci, která vytvořila největší a nejspravedlivěji rozprostřenou míru svobody a prosperity v dějinách? Nebo ji pohřbíme?

Autor: Benjamin Kuras | Publikováno: 1.1.2019 | Rubrika: Kulturní válka
Mohamed - karikatura

 
Střetávají se v něm v souboji o jednu civilizaci tři kultury. Ne jen dvě, jak bývá zvykem v konfliktech. Americký protestantský kněz a filosof Robert Stearns jim říká „tři domy“. Tak taky nazval knížku, která je identifikuje jako: židokřesťanská tradice, radikální islám a militantní sekularismus. Letos vyšla v překladu a s předmluvou českého protestantského kněze Dana Drápala.
 
Ta trojsečnost není na první pohled samozřejmá většině z nás, kteří jsme si zvykli pod pojem „západní civilizace“ zahrnovat židokřesťanskou tradici i sekularismus. On z ní totiž vychází jako naplnění jejího pravidla „císařovo císaři, boží Bohu“. Čili oddělení státu od církve jako politický systém umožňující svobodu různých vyznání i nevyznání. Judaismus byl do něho vržen ztrátou svého státu a rozehnáním mezi jiné národy po římské devastaci Judeje. Západní křesťanství se s ním potýkalo v různých podobách soužití i nesoužití králů s papeži. Prakticky je zavedlo až protestantství a uzákonilo osvícenství – s následky zpočátku osvobozujícími a demokratizujícími, později tíhnoucími k totalitě a perzekuci.
 
Ty se dostavily ve Francii téměř ihned, ve východní Evropě vítězstvím komunismu. V západní Evropě a Americe sílí v posledních několika desetiletích ve stále častějších útocích na křesťanské tradice a kulminují v takových absurditách, jako jsou žaloby na cukráře odmítající z náboženského přesvědčení péct dorty pro homosexuální svatby. Na intelektuálně vyšší a tím také přesvědčivější úrovni jsou útoky vědců jako Richard Dawkins, u něhož to však je součást boje proti všemu náboženství. Jiní „militantní sekularisté“ bojují proti tradicím židokřesťanským, ale tolerují islám a dokonce jej vnímají jako spojence. Mnozí sekularisté pojmem Západ míní pouze racionalistický sekularismus, bez „pověr, pohádek a předsudků“ židokřesťanských.
 
Stearnsovy argumenty snadněji pochopíme, když si pod jeho pojmem sekularismus představíme nám běžnější pojem ateismus, neboť ten přesněji má Stearns na mysli, když mluví o sekularismu. (Podobně posunutě Amerika používá slova „liberál“, když míní přesněji „levicový neomarxista“). K těm militatním sekularistům/ateistům válčícím proti křesťanství patří nejen komunisté, socialisté, liberálové a zelení, ale taky už bezděky a absurdně početné složky samotných církví, které povýšily sociální a ekonomické otázky nad duchovní, čili člověka nad Boha, a abstraktní „pokrokové“ ideje nad realitu. Najdou se mezi duchovními protestantskými i katolickými (neunikl tomu ani současný papež), i u liberálnějších rabínů.
Ty různé formy militantního sekularismu mají několik společných prvků.
 
Touhu svět radikálně transformovat, ne jen prakticky zlepšovat.
 
Nevraživost k Izraeli jako ztělesnění onoho „zla“ židokřesťanských zpátečnických tradic. (Stearns je naopak velkým zastáncem a obhájcem Izraele, s přesvědčením, že „čím víc se křesťanství vzdaluje od svých židovských kořenů, tím snáze se pokazí“.)
 
Víru, že jejich pravda je univerzální a věčná a musí se prosazovat všemi prostředky.
 
A xenofilii, čili preferenci cizího před vlastním, ať už z upřímných sympatií k cizímu nebo pocitu viny a studu za vlastní.
 
Praktickým účinkem sekularismu je ztráta vědomí historických kořenů a smyslu budoucího přežívání a oslabení pudu sebezáchovy.
 
Do toho duchovního vakua vstupuje zradikalizovaný a sebevědomý islám, oním oslabením povzbuzovaný. Židokřesťanskou (ale vlastně jen spíš už jen tou křesťanskou, která postrádá zkušenosti dnešního Izraele) kulturou je přijímaný nekriticky jako bližní víry Abrahámovy, s nastavováním druhé tváře a láskou k nepříteli. I on věří, že jeho pravda je univerzální a musí se prosazovat za každou cenu. Tak se sebekritická, sebepochybovačná, všetolerující a všechny bližní milující židokřesťanská civilizace drolí zevnitř i zvenčí.
Protože dnes už je máme všechny tři pod jednou střechou, Stearns se táže, zda lze mezi nimi dosáhnout harmonie. A hned na začátku argumentu to označuje za nebezpečný mýtus. Vzájemná náboženská, humanistickým sekularismem zastřešená tolerance mohla fungovat jen tehdy, když se všechny přítomné víry i nevíry shodovaly na základním civilizačním rámci. Tím byla biblická etika Mojžíšova Desatera. Tolerance, která se v dnešním Západě stala hlavním přikázáním, byla možná jen jako „přijatelná míra odchylek“ v rámci společného právního kodexu a vzájemnosti.
 
Obojí však přestává platit. Ateismus odstranil společný právní kodex, islám jej nahrazuje jiným, který se netají touhou zničit židokřesťanství i sekularismus. Židokřesťanství je oběma zatlačované do kouta, s příkazem všechno od nich tolerovat. Z příkazu tolerovat se stal zákaz netolerování a nový totalitní režim cenzury a perzekuce. Jenže tolerovat něco, co nás chce zničit, je sebevražda, i když to děláme z lásky k bližnímu.
 
Máme ještě z přicházející katastrofy východisko? Pro Stearnse je jím přesvědčení, že „potřebujeme Vyšší Moc jako rozhodčího“. Nacházet k ní osobní cestu je stále těžší. Biblická etika k ní vytvořila milníky a směrovky. Návratem k nim opět nalezneme pravidla, na nichž naše civilizace stojí a jimiž se mohou a musí řídit všichni, kdo v ní chtějí žít. Tato pravidla budeme opět muset vlastními životy bránit a jejich porušování netolerovat. Nejzákladnějším pravidlem židokřesťanského Západu je odpovědnost jednotlivce za své skutky a vlastní rozhodování o svém osudu. Přijetím této odpovědnosti získáváme „právo na život, svobodu a budování osobního štěstí“.
Otázky, které nám, biblicky věřícím i nevěřícím, ze Stearnsova základního argumentu vyvstávají, jsou tyto:
 
Chceme pokračovat v civilizaci, která vytvořila největší a nejspravedlivěji rozprostřenou míru svobody a prosperity v dějinách? Nebo jsme ochotni ji z lenosti a lhostejnosti pohřbít do dlouholeté tyranie a bídy?
 
Je návrat k biblickým pravidlům, třebas i bez znovunalezené víry v jejich zdroj, opravdu tak těžký a nepříjemný?
 
A máte-li pochybnosti, zda vám taková civilizace v té pohodové nevíře ještě vůbec něco sděluje, či zda v ní ještě máte nějaké kořeny, zkuste tuhle:
 
Kupujete dárky na Ježíška, nebo na Mohamídka?
Kurasovy knihy jsou k dostání ZDE.

Klíčová slova: islám  | imigrace
896 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Podpořte nás
Čtěte také

euPortal.cz

Šéf pražské muslimské obce Leonid Kušnarenko a přítel podporovatele terorismu vyzývá otevřeně muslimy v ČR k ozbrojování! Sám jim prý pomůže získat zbrojní pas…Opusťme EU nadutého francouzského polomonarchy Macrona, dokud je časNevkusný, sebestředný a oplzlý Halík klame s obvyklou lehkostí nedouka. Lhát i o papežích - to už je umění. Arogance, faleš a ostuda kněžství... Teroristický útok v pražském metruSluníčkáři se už začínají bát úspěchu vlastenců v eurovolbách, protože vlastenecké strany budou moci udělat v Bruselu zemětřesení

euServer.cz

Nadšená Schwarzenbergova chvála Petříčka je nejtěžší obžalobou současné ČSSDMadeleine Albrightová a obchod s drogami, prostituce, krádeže aut a obchod s orgány zavražděných. 11. výročí vyhlášení samostatnosti Kosova

ePortal.cz

Kdo jsou protiizraelští aktivisté EAPPI? Pane Fialo, že se nestydíte

Eurabia.cz

Takto zneužili tragického vraždění na Novem Zélandě slovenští muslimové ...Takto miluje muslimský otec - aneb když dcera přijme evropskou kulturu a urazí tak muslimovu čest

FreeGlobe.cz

Teroristický útok v pražském metru: Hřib naštěstí nebyl atomovýBílé feministky sklízejí plody své tolerance! Barevné sestry jim nadávají do bílých ku.ev (+ video)

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životHliník sa nachádza v mnohých vakcínach/vysoká hladina jedovatého hliníku v mozgu autistov

eOdborar.cz

Boj za klima? Ale jděte! Naopak velice dobrý kšeft. Greta Thunberg je pro rodiče slepice snášející zlaté vejcePrivatizace sociálních služeb ve Finsku vede k zhoršení péče a otřesnému zacházení s lidmi

ParlamentniListy.cz

Zeman pronesl drsná slova v obci Vintířov: Rudé trenky? Chyba Hradní stráže, že ty kominíky nesestřelila. Americká ochranka by je rozstřílela na padrť!„Poškodí veřejné záchodky, když někdo vytře zvratky na zemi?“ Veřejnoprávní médium se ptalo lidí na vyhazov Klause ml. z ODS. Dost se to zvrtlo. A až Fiala uvidí ta čísla...
Články autora
Průzkum
Měla by Česká republika vystoupit z EU?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď
Doporučujeme
PLATFORMA PRO ZACHOVÁNÍ EVROPSKÝCH HODNOT

Byli jsme i před unií, budeme i po ní. Boj za samostatnost našeho státu bude probíhat i po Lisabonu

dixienet.org

Rádio Dixie

Václav Klaus

Mladá pravice

D.O.S.T.

Pat Buchanan

Ron Paul

Eretz.cz - zpravodajství z Izraele

Československo 2008 tour
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

RSS feed Zasílání upozornění