Citát
„Národ je veliký jen silou své odvahy, vřelostí své víry a velikostí odhodlání snášeti utrpení a přinášeti oběti budoucnosti. Celá desetiletí čekali Poláci na své vzkříšení, dvacet let čekali Maďaři na svoji revizi. I my musíme čekati. ... Charakter národa nakonec rozhodne o tom, zda ne-li my, tedy naše děti dožijí se nové, lepší svobody a neodvislosti…“
Ladislav Rašín, projev v pomnichovském parlamentu 14. 12. 1938
Kdo chce, může Markovi pomoci
Naštěstí v Boží aritmetice není rozhodující početní převaha a množství, ale odhodlaná a statečná srdce, pevně věřící v pravdu Spasitelovu. Srdce biskupů Meringa, Jedraszewského a díky Pánu i dalších, i když představují pouhý zlomek procenta celosvětového episkopátu. Srdce obětavých kněží a aktivních laiků, ochotných snášet pro Krista útisk, pronásledování, a v některých zemích i mučení a smrt. V tom je naše naděje – a hlavně naděje pro Církev.
A „hrdina disentu“? Halík mnohokrát psal ve svých knihách, jak byl prý pronásledován a jak se podílel na práci disentu (aniž kdy uvedl kolnkrétní fakta). Jenže zveřejněné písemné materiály vypovídají o něčem jiném. Byl zaměstnán jako sociolog a psycholog do r. 1982 na komunistickém ministerstvu těžkého strojírenství, poté v protialkoholní léčebně v Praze U Apolináře. Na ministerstvu přednášel komunistickým ředitelům státních podniků o životním prostředí, k tomu byl zván i do tehdejší NDR. Absolvoval tzv. Večerní univerzitu marxismu-leninismu. Písemné dokumenty z prověrek jej hodnotí vysoce pozitivně, prý odsuzuje antikomunistické síly atd.
Inu, otevřeme si Písmo sv. Hned v prvních kapitolách Genese se dočteme o prvotním hříchu člověka, o jeho odpadu od Boha, vzpouře proti němu, kdy mu řekl: Ne Ty mi budeš určovat, co je dobré a zlé, já si to stanovím sám. Byl vyhnán z ráje, zatemnil se mu rozum a to, co ještě zbylo z původního poznání, se pod vlivem satana zvrhlo a převrátilo do hrůzostrašné polohy. Člověk začal uctívat místo Boha stvořené věci (slunce, hvězdy, stromy, zvířata…a nakonec i člověka samotného) a přinášet jim lidské oběti spolu s posvátnou prostitucí. Všude, kde se odmítá pravá víra, nastupuje perverze (zvrácení) hodnot.
Moderní sexuální výchova olupuje už děti v nejútlejším věku o povědomí úžasné hodnoty mravní čistoty, vepsané do jejich nitra, doslova jim tento zákon rve z jejich nevinné duše a svědomí. A mnoho osobností světové církve k tomu buď nečinně přihlíží, nebo to naopak ještě podporuje. Příklad sv. Cyrila a Metoděje jim nic neříká, stejně tak je nechává chladným mučednictví sv. Marie Gorettiové.
Toto je historický Ježíš Kristus, tak vypadá jeho profil. Posílení víry právě v tohoto historického Ježíše, Bohočlovka a Spasitele, který byl nejvýš milosrdný, ale stejně tak i nejvýš spravedlivý, který byl laskavý, pokorný a mírný, ale zároveň i tvrdě vymáhající a vyžadující Bůh, který neuznával ve věrouce a v morálce žádné kompromisy, vám všem přeji k těmto Velikonocům. Aleluja, Christus resurrexit!
Velkou pozornost věnoval sv. Řehoř liturgii a církevnímu zpěvu, což patřilo k jedněm z hlavních náplní činnosti benediktinů. Připisuje se mu tzv. gregoriánský chorál, který se stal na dlouhá staletí nezbytným doprovodem slavnostní liturgie v klášterech a v katedrálách.
Největší úctu a lásku si sv. Lev získal r. 452 a 455. V prvním případě ohrožovali Řím divocí kočovní Hunové v čele s králem Attilou (jeho jméno znamená v překladu „Boží bič“). Římský císař a senát rezignovali na obranu města, která se zdála beznadějná. Lid se obával drancování a násilí, proto se obrátil k papeži s prosbou, aby on vyvinul nějakou iniciativu, když světská moc selhává. Lev vyšel odvážně Attilovi vstříc, setkal se s ním u Mantovy a odvrátil ho od záměru obsadit Řím. Hunové, kteří vyznávali ariánský blud, potom z Itálie odtáhli.
Ariáni se nevzdávali a nadále bojovali proti katolíkům. K nim se ještě přidali stoupenci cařihradského patriarchy Makedonia, který popřel Božství Ducha Svatého a podle řecké filozofie hlásal, že jde o pouhé „pneuma“, neživotnou duchovní veličinu. Papež Damas ve spolupráci s pravověrným císařem Theodosiem Velikým svolali koncil do Cařihradu r. 381, který znovu potvrdil nicejské vyznání víry a odsoudil Makedoniův blud. Teprve po tomto koncilu, v církvi známém pod názvem „I. cařihradský“, začal arianismus v Římské říši ustupovat.
O tom, že římští papežové byli pokládáni za nejvyšší autoritu v církvi, svědčí skutečnost, že se k nim obraceli heretikové popírající člověčenství Ježíše Krista.
Božský Spasitel svým Zmrtvýchvstáním předkládá jinou perspektivu. Nadvláda duše, nacházející se v posvěcující milosti, nad tělem, je jedinou cestou k realizaci tzv. „práv těla“, jež spočívají v jeho oslavení při posledním soudu. Bude mnohem krásnější, než všechna nádherná těla, vystavovaná současnou satanovou civilizací na odiv jako nástroj hříchu. A nepůjde pouze o těla, krásný bude spasený celý člověk v jednotě duše a těla. Tak krásný, jakým byl a je Pán po svém Vzkříšení. Aleluja! Christus resurrexit! A také Homo resurrexit! – jestli zemře v posvěcující milosti.
Každý by měl konat pokání nejprve a hlavně sám za sebe. Všichni máme k němu pro svoji hříšnost zcela jistě pádný důvod. Padat veřejně na kolena za skutečné i domnělé hříchy jiných nazval v jednom svém projevu samotný kardinál Joseph Ratzinger, ještě v úřadu prefekta kongregace pro nauku víry, pokrytectvím.Řekl mj., že kát se za cizí hříchy je snadnější a pohodlnější než činit pokání za svá vlastní provinění. Proto tedy teď ve svatopostní době „čiňme pravé pokání“, to znamená za své osobní hříchy, jimiž jsme se provinili proti Bohu a bližním. Církev nám k tomu nabízí mnoho způsobů, jež můžeme zvolit. S důvěrou proto začněme – a brzy zakusíme Boží požehnání.
Ježíš dal Petrovi u Cesareje Filipovy moc klíčů ke „svazování a rozvazování“ (Mt 16,18-20). Již prvotní církev chápala, že tuto moc mají i Petrovi následovníci v úřadu, jak vyplývá z dopisů Klimenta i Ignáce. Nemají proto pravdu Hus, Luther, Kalvín a později osvícenci i další odpůrci papežství, že tato instituce vznikla až ve 4. století.
Mons. Beran zde zaujal autentický katolický postoj. Sebevraždu nelze nikdy schvalovat. Tím spíše potom se pozastavuji nad tím, že dnes i v české katolické církvi je Palach glorifikován, zejména Tomášem Halíkem v jeho kázání 15. ledna u Salvátora v Praze, ale ani slovo o tom, že jeho sebeupálení nelze považovat za pozitivní a hrdinský skutek.
Cikáni kradou… Tuto holou větu uslyšíte od nejednoho českého občana. Jenže zkuste to někde publikovat, stačí třeba na facebooku – a nebudete se stačit divit. Problémy, které vám z toho vzniknou, vás mohou přivést až před soud.
To je varování pro každého katolíka: Cesta k peklu je dlážděna svatokrádežnými zpověďmi, kdy vědomě zamlčuji těžký hřích, který jsem spáchal a o němž vím. Nedostane se například do nebe ten, kdo udržuje mimomanželský (nebo homosexuální) poměr, ve zpovědi to jako hřích nevyznává (nebo vyznává bez lítosti a vnitřního rozhodnutí toto dát do pořádku) a přistupuje tak ke svatokrádežnému sv. přijímání. Když nezaujme kající postoj alespoň na smrtelné posteli, nebude spasen.
197 článků (14 stránek)