Evropské úřednictvo bicykluje na „Modrých šípech“
Autor: Marek Bartoš | Publikováno: 23.03.2006 | Rubrika: Humor
Ilustrace
Co je však již daleko méně komické je to, že Komise hodlá tento plán také finančně podporovat. Hodlá totiž například zvýšit počty unijních bicyklů tzv. „Modrých šípů“ ze současných 150 kusů na 190 kusů do konce března. Dále hodlá Komise prosadit to, aby úřednicí dostávali 50 % slevu na roční jízdenku v bruselské hromadné dopravě. To však pouze pod podmínkou, že se vzdají svého parkovacího místa u jednoho z mnoha bruselských unijních mrakodrapů, kde vykonávají svou prospěšnou činnost.

Evropské úřednictvo používá až příliš k cestě do svého zaměstnání automobil. To nedávno konstatovala Evropská komise. A nehodlá to jen tak nechat. No bodejť! Dovedete si představit, kolik výfukových plynů vypustí auta unijních byrokratů? Já nad tím radši ani nepřemýšlím. Komisaři pro administrativu Siimu Kallasovi to však dělá na čele vrásky a tak vytáhl do boje za čistší bruselské ulice. A hodlá prosadit plán, aby evropští úředníci více používali bicykly a své nožky, při cestě za prací.

Ne, opravdu to není vtip, i když by se to mohlo na první pohled tak jevit. No a jak je u Evropské komise zvykem, hned si nechala udělat průzkum mezi zaměstnanci unijních institucí, a zjistila nemilá čísla: v současné době jezdí na kole, nebo chodí pěšky jen 17 % úředníků; 38 % unijních pracovníků jezdí hromadnou dopravou; a 44 % úředníků jezdí svým vlastním autem. Po pravdě řečeno, tato čísla nejsou ničím šokujícím, ani neobvyklým v jiných evropských městech. Evropská komise však usoudila, že se tato čísla musí změnit, protože jasně demonstrují, že způsob přepravy unijních úředníků je příliš nešetrný k životnímu prostředí. A tak vznikl plán, jak to změnit.

Podle tohoto akčního plánu by se měl do roku 2009 zvýšit o 2 % počet všech úředníků, jež používají kola a pěší chůzi k přepravě do zaměstnání, ale i při přechodech mezi jednotlivými institucemi; a na 45 % by se měly zvýšit počty byrokratů, kteří používají hromadnou dopravu. Musím po pravdě říct, že něco tak nesmyslné, stupidního a až blbého, jsem dlouho neslyšel. Docela by mě zajímalo, jak evropští inženýři došli na to, že když se zvýší počtu úředníků, kteří používají jiné dopravní prostředky než své vlastní auta o 2 % respektive 7 %, dojde ke zlepšení životního prostředí. To ví zřejmě jen oni sami.

Co je však již daleko méně komické je to, že Komise hodlá tento plán také finančně podporovat. Hodlá totiž například zvýšit počty unijních bicyklů tzv. „Modrých šípů“ ze současných 150 kusů na 190 kusů do konce března. Dále hodlá Komise prosadit to, aby úřednicí dostávali 50 % slevu na roční jízdenku v bruselské hromadné dopravě. To však pouze pod podmínkou, že se vzdají svého parkovacího místa u jednoho z mnoha bruselských unijních mrakodrapů, kde vykonávají svou prospěšnou činnost.

Paradoxem ovšem zůstává, že bruselská radnice spíše nedoporučuje používání bicyklů pro přepravu do zaměstnání. Hustota tamější dopravy je totiž velmi silná a je nebezpečné kličkovat mezi rozzuřenými taxikáři a nervními řidiči unijních limuzín. Měli by si to tam ti úředníci uspořádat, že?

Já myslím, že to je snad jen důvod k pousmání. Je to však další částečka, která dokazuje, že unie se stále víc a víc plete do života obyčejných lidí. A to proto, že si myslí, že ona sama je chytřejší a moudřejší. To však rozhodně není! Dneska se tento plán týká pouze bruselských úředníků. Kdo nám však zaručí, že zanedlouho nebude tento „bicyklový zákon“ aplikován na všechny ostatní pracovníky v členských státech? Je to blbost, to nepochybně, ale neměli bychom podceňovat rizika, která z takového dalšího unijního nesmyslu plynou.